keskiviikko 5. lokakuuta 2011

Parantavaa puljaamista

Olin hankkinut Mikolle synttärilahjaksi pari päivälippua Bad Belzigissä sijaitsevaan Steintherme-kylpylään. Normaalisti päiväliput Saunaweltiin (sisältäen Badeweltin) maksaisi 22 euroa, mutta onnistuin saamaan puoleen hintaan! Yksi kaunis tiistai sitten lähdettiin matkaan. Kylventävehkeet oli pakattu matkaan, samoin aamupalaa/evästä ja matkaohjeetkin oli tulostettu. Oltiin pihalla puoli 12 ja käytiin ostamassa matkaliput, jotka olikin yllättävän kalliit, edestakaisin 15 euroa per nuppi. Kylpylään oli BVG:n mukaan pari tuntia, josta junamatkaa Zoolta Bad Belzigiin tunnin verran.

Istuttiin sitten siinä junassa aika x, matkalla oli 10 min ylimääräinen pysähdys, joten ei oltu ihan aikataulussa. Tuli asema nimeältään Belzig. Pohdittiin siinä sitten, että jokohan meidän pitäisi jäädä vaiko tulisikohan tässä vielä Bad Belzig -niminen asema. Päätettiin jäädä junaan ja päädyttiin seuraavaan kylään, jossa saatiinkiin odotella 40 minuuttia seuraavaa junaa, jolla päästäisiin takaisinpäin.

Kummallinen asema. Jokunen tyyppi hääri asemarakennuksen kimpussa sitä korjaten. Oli joku plakaatti jostain tapahtumasta ja pari tyyppiä pöytänsä takana. Lisäksi monta autollista jotain tv-kuvausporukkaa. Niin ja toteemipaalu-kuja. No, onneksi siitä sitten päästiin oikeaan kaupunkiin ja onneksi ei sillä muutaman minuutin matkalla sattunut tarkastajaa, kun eihän meidän liput niin kauas käyneet. Tosin ehkä tilanteen olisi voinut selittää.

Belzigin asemalla katselin opastaulua, että kylpylään olisi jotain 2,5 kilsaa matkaa, minkä ihan helposti kävelisikin, mutta ei haluttu riskeerata vaan odotettiin bussia, jolla matkaan meni 30 minuuttia, se nimittäin heitti hassusti pari lenkkiä ennen määränpäähämme saapumista. Muutaman kuvan otin bussin ikkunasta. Vähän kuin jossain Myllykoskella olisi ajellut.

Vihdoin perillä! Mua vähän jänskätti saunomisen luonne ennakkoon. Saataisiinko saunoa Mikon kanssa yhtäaikaa, vai olisiko miesten ja naisten saunat erikseen? Saisiko saunassa olla alasti? No hyvin kävi. Saatiin käsiimme sellaiset rannekkeet, joilla päästiin kulkemaan SaunaWeltin ja BadeWeltin väliä. SaunaWelt oli tekstiilivapaa-alue, eli siellä porukka joko kulki alasti, pyyhkeissä tai kylpytakissa. Tosin itse viipotin ehkä vähän epäsoveliaasti välillä uikeissa, kun tulin BadeWeltin puolelta uimasta.

SaunaWelt koostui erilaisista saunoista, viileästä ulkoaltaasta, sisällä oli pieni lämmin allas, jalkakylpyjä ja baari. Lisäksi kaikkialla oli tuhottomasti lepotuoleja, lukunurkkia jne. Heti ensimmäiseksi suunnattiin suomalaiseen saunaan, joita olikin kaksi kappaletta: 95° ja 75°. Saunojen yhteydessä viileitä suihkuja, pieni kylmävesi dippausallas ja mm. tuollainen kylmävesitynnyri, jonka sai kaataa päällensä :D

Löylyähän noissa saunoissa ei saa itsenäisesti heittää, vaan kerran tunnissa pääsee löylytykseen milloin missäkin saunassa. Käytiin pikku lämmittelyn jälkeen siis kylpylän puolella uimassa ja tähdättiin seuraaviin löylyihin. Kylpylän puolella oli iso perus allas, pari poreallasta ja ulkoallas, johon pulahdettiin ekana. Vesi oli kaikkialla ihanan lämmintä ja vähän suolaista, sillä kyseessähän on terveyskylpylä. Parantava mineraalipitoinen vesi tulee jostain melkein 800 m syvyydestä ja auttaa about kaikkiin vaivoihin. Lisäksi altaissa oli kaikkia hierovia suihkuja. Kylpyläpuolen erikoisuus lienee rentouttava ambient-huone, jossa on hämärää, kuuluu rauhoittavaa musiikkia, on hienoja valoja ja vesi kaikista suolaisinta eli myös kelluttavinta. Lisäksi tarjolla oli lötköpötkö-kellukkeita. Tuntui hauskalta hengittää ulos ja sisään, kun sitä vajosi nenää myöten veteen ja keuhkojen täyttyessä pongahti komeasti pinnalle.

Siitä olikin sitten hyvä siirtyä ekoihin löylyihin 75° suomi-saunaan. Pari minuuttia ennen tasaa porukka kerääntyi saunaan istumaan ja odottamaan saunamestaria. Saunamestari tuli ja tervehti. Kertoi että tällä kertaa oli tuonut meille herukantuoksua. Ensin hän tuuletteli ovensuussa pyyhkeellään raitista ilmaa saunaan ja sitten tasasi sen lassomaisesti saunassa pyörittelemällä pyyhettä ympäriinsä. Sitten ovi kiinni ja ekojen löylyjen aika. Pari kauhallista tuoksuvaa vettä hitaasti kiukaalle, jonka jälkeen toistui lassotuuletus ja ja suora tuuletus jokaista saunojaa päin. Mua huvitutti. Toiset löylyt ja tuuletukset, jonka jälkeen saunamestari kysyi haluaisiko joku poistua ennen kolmansia löylyjä. Ihan mukava saunahetki oli kyllä!

Seuraavat löylyt oli 95° saunassa, jotka skippasin suosiolla. Mikko kertoi, että siellä oli jaettu suolaa kehoon hinkattavaksi, jolla oli jännittävä viilentävä vaikutus, tuoksuna oli ollut muistaakseni appelsiini-minttu ja saunonnan päätteeksi saunojille oli tarjottu terveysteetä. Käytiin me kaikki saunat tsekkaamassa. Sisäpuolella oli vielä hörysauna ja joku "kuumailmahuone", joskin siellä oli viileää ja pahanhajuista, että ehkä ei ollut päällä. Ulkona oli 65° bio-sauna (ei aavistustakaan miksi bio - ihan sähkölämmitteinen oli sekin), 45° höyryhuone ja 85° venäläinen banja-sauna. Viimeksi mainutussa päästiin löylytkin nauttimaan. Se oli iso huone, jossa lauteita kolmessa seinällä ja keskellä iso kiuas jonka päällä metallinen ämpäri. Saunamestari tuli ja laittoi ämpäriin pari kuivahkon oloista vihtaa ja vettä. Niillä sitten rummutteli kiukaasta lämpöä ja pyyhkeen sijasta saunojia kohti tuuletettiin niillä vihdoilla.

Ehdittiin mangolassi ja olutkin siinä nauttia (kuvassa myös Mikon terveystee). Joku nelisen tuntia me kai kaikkiaan ehdittiin siellä olla, sitten piti meikäläisen lähteä pesemään hiukset. Mikko halusi vielä käydä ottamassa kuuman jalkakylvyn, mutta joutuikin vielä yksiin löylyihin :) Meillä oli kiire vikaan bussiin, joka lähti puoli kasilta. Paikka olisi ollut auki kuitenkin yhdeksään asti. Paikalliset olivat Mikolle kertoneet, että ei juu kauaa kestä asemalle kävelläkään, josta junia menee Berliiniin yömyöhään asti. No, ensi kerralla sitten.

Bussiin ehdittiin, vaikka Mikolle aika kiire olikin tainnut tulla, hih. Bussipysäkillä koin kauhunhetkiä kun niin pulleita hämähäkkejä oli pullollaan, yyyh!

Kuva: Mikko

Asemalla oli hämäävä kello ja jossain vaiheessa tuli kolme kuulutusta päällekkäin, kun raiteet oli jotenkin vaihtaneet paikkojaan. Mutta hienosti selvitiin kotiin. Olo oli ihan mahtava ja terve! Ehdottomasti suosittelemisen arvoinen paikka! Noin arkipäivänä siellä oli erityisen mukavaa, kun ei ollut liikaa porukkaa. Voin vaan kuvitella kuinka jollain syyslomalla voi olla kylpyläpuolella vähän liikaa kiljuvia kakaroita ja saunoihin joutuu menemään vartti ennen löylytystä odottelemaan jos paikan haluaa. Nyt oli täydellistä, ja kaukana massaturismista :)

Mun rupinen leukakin parantui ihan silmissä :D Samoin Mikon flunssa. Selvisi muuten syy sille meidän junahäslingillekin. Bad Belzig on saanut etuliitteensä vasta viime vuonna. Se voidaan myöntään vain kaupungeille, joissa jokin merkittävä kylpylä tms. Eivät olleet asemalle sitä siis vielä ehtineet korjata.

Translation: I had bought 2 day tickets to a healing spa in Bad Belzig for Mikko as a birthday present. We didn't realize Bad Belzig is same as Belzig, so we treveled one station too far and had to wait there 40 minutes to get back. But finally we made it. Steintherme Spa consists of SaunaWorld with many different kind of saunas and SwimmingWorld with jacuzzis and pools. Water was a bit salty as it comes from under almost 800 meters and is very rich of minerals and healing! There also was a quiet ambient pool with very warm healing water, relaxing music and nice lights. German way to have a sauna with the saunamaster was also something funny I had never experienced before, but nice :) I was beforehand a bit afraid that we would either have to use different saunas (for men and women) or wear swimmingsuits also in sauna, but gladly that wasn't the case. Steintherme is deffinately worth recommending, especially during weekdays when it's not too crowded.

8 kommenttia :

1. Kamerakin pääsi mukaan suihkuun, näemmä. :)

2. Joo kävin pari kuvaa nappaamassa lassin lomassa, sen mitä kehtasin, joka oli kyllä harmittavan vähän.

3. Mene! :) Oli tosi kivaa piiiitkästä aikaa päästä moiseen.

4. Kih mua nauratutti hurjasti, että on olemassa joku saunamestari ja vielä huitomistakin XD

5. No arvaas vaan huvittiko mua - oli pokassa kyllä pitelemistä :D

6. Nice article, approve. I will bookmark because this material provides concern information.

7. I am glad that I have observed this blog. Ultimately anything not a crap, which we understand quite usually. The web site is lovingly maintained and up to date. So it really should be, thank you for this welcome transform

Tee mun päivä ja jätä kommentti!