keskiviikko 29. syyskuuta 2010

Graz

Lento oli inhimilliseen aikaan puolen päivän jälkeen. Olin ilmeisen piippailevalla tuulella, kun pääsin käpelöintiin ja kengätkin piti ottaa pois. Lisäksi halusivat kurkistaa mun laukkuun. Tiedä sitten miksi. Muuten kaikki meni sujuvasti. Ainiin, paitsi että lentokentältä ei löytynyt laastaria mun käteen. No, onneksi selvisin ilmankin kun olin vaan varovainen.

Itävallassa oli sateista. Kyyti haki meidät lentokentältä ja vei hotelliimme. Sain itselleni kahden hengen huoneen, aika hassua.

Käytävällä oli tuollainen käsienpesupaikka.

Siinä oli vajaa tunti aikaa ennen kuin kyyti saapuisi hakemaan sound-checkiin, joten päätettiin lähteä etsimään lähistöltä joku kiva kahvila. Kaduilla oli tosi siistiä, vaikka roskiksia taasen ei juurikaan näkynyt.

Koska en juo kahvia, otin paikallisen Gösser-oluen! Pullossa luki "gut, besser, Gösser". Oli oikein kelpo olut, ehkä vähän kirpeämpi kuin saksalaiset bisukat.

Itävaltalainen lettu eli Palatchinken. Maistui ihan suomalaiselta räiskäleeltä, paitsi että siinä oli tomusokeria päällä tuomassa extra-makeutta.

Sitten tulikin oikeastaan jo kiire. Juostiin ulos ja suoraan kyytiin, joka vei meidät esiintymispaikalle. Kyseessä oli aika tavallinen klubikeikka, joka oli osa viikkoja kestävää steirischer Herbst -festivaalia. Festivaalin teemana on nykytaide sen kaikissa muodoissaan ja tapahtumapaikkoja löytyy ympäri kaupunkia. Festivaalien leima näkyikin kaikkialla katukuvassa.

Bäkkärillä meitä odotti terveellinen välipala: hedelmiä, jyväistä leipää, luomu-levitteitä ja kirsikkatomskuja.

Vähän hämmästelin kun catering-pojulla oli Marimekon Unikko-essu päällään. Vielä enemmän yllätyin, kun tyyppi kantoi korin erikoisen nimistä juomaa huoneeseen:

Luin ensin, että siinä luki "mukava" ja olin että wtf :D No, ei sentään kuitenkaan. Makava on jääteetä, jossa oli kummallinen savustettu maku. Lisäksi oli Gösseriä, vettä, valkkaria ja punkkua.

Sound-Checkin jälkeen lähdettiin kävellen käymään hotellilla valkkaamassa esiintymisvaatteet.

Löytyi kivat, tosi sopivat vaatteet kerrankin ja käpsittiin takaisin tapahtumapaikalle halki sateisen kaupungin. No ei siihen matkaan kulunut kuin 10-15 min.

Melkein oikein.

Kahdeksalta päästiin nauttimaan illallista, joka oli oikein varta vasten meille loihdittu. Oli jotain überluomua ja vegaanista pöperöä: munapastaa ilman munaa ja jotain lanttua ja porkkanaahan siinä myös oli. Niin ja vihreä salaatti. Oli ihan perus jees, mutten ihan täyttä tyydytystä saanut, kun en ole tuollaiseen ruokavalioon tottunut.

Keikka oli tosi aikaisin, jo klo 23, ja porukka oli vasta saapunut paikalle. Tuntui että enemmänkin olivat seuraamassa arttia kuin bilettämässä ja tanssimassa siinä vaiheessa. No, hyvin meni kuitenkin. Mulla oli tosi hauskaa ja tuntui että tein hyvää työtä, vaikken mitään sen maskin takaa nähnytkään. Siinä oli sellainen läpinäkyvä pleksi, joka veti samantien huuruun tanssiessa.

Keikan jälkeen jollakulla oli synttärit ja kilistettiin kuohuvaa bäkkärillä. Palauduttuamme laitettiin kamat kasaan ja lähdettiin taksilla heittämään kamat hotellille. Edelleen satoi. Ja paljon!

Päädytitin Q-nimiselle klubille, joka varmasti olisi monen suomalaisen mieleen. Aika synkältä heviluolalta paikka vaikutti, ja tovi siinä pohdittiinkin että uskallettaisiinko sisään. Halusin kuitenkin käydä jossain, kun kerran ensimmäistä kertaa Itävallassa olin. Sisään mentiin siis. Maksoi naurettavat 2 euroa.

Kävin ostamassa vodka-appelsiinimehun ja se tehtiin tuollaiseen samanlaiseen lasiin, joita käytätään kouluruokaloissa maitolaseina :D Seuraavan drinksun pyysin sitten tuplana, että saisin sen kivempaan lasiin, mutta ei, niin se vaan oli mahtuvinaan samaan lasiin. Katsoin epäilevästi baarimikkoa, mutta hänen kasvoillaan ei ilmekään värähtänyt. Täydellä lasilla oli kuitenkin hintaa yli 6 euroa, aika paljon.

Loppupeleissä siellä olikin tosi hyvä meninki. Ihan psykedeelinen valoshow tanssilattialla ja seinillä jänskiä maalauksia. Dj-trio (niin siellä niitä seisoskeli kolme miestä sellaisen metalliverkon takana) soitti Prodigyltä jonkin biisin ja vallattiin tanssilattia. Sen jälkeen musiikki pysyttelikin tosi hyvänä tuollaiseksi paikaksi :D Tuli mm. NINniä ja SOAD:ia. Berliiniin verrattuna ihmiset klubilla oli rentoja ja tulleet viettämään kivaa iltaa välittämättä muista. Toki jotkut olivat laittautuneetkin. Yleisesti jengi oli tosi humalassa ja todellakin irrottelemassa.

Joskus neljän aikoihin päätettiin lähteä hotelliin nukkumaan. Sitä ennen oli kuitenkin pakko käydä suihkussa kun hiukset haisi Q:n jäljiltä tosi tupakkaisilta. Aamulla herätys oli yhdeksän jälkeen, jotta ehti aamiaiselle.

Kylläpä maistui aamiainen todella mahtavalta, vaikkei ollutkaan mitään ihmeellistä: kivanmuotoisia sämpylöitä, joisa unikonsiemeniä, jotain sulatejuustomaista yrttilevitettä, kanaleikettä, juustoa ja tomskua, nams! Ja tietty vihreää teetä.

Huoneen luovuttamisen jälkeen meillä oli vielä melkein pari tuntia aikaa, joten lähdettiin kaupungille kävelemään. Enää ei satanutkaan, oli vaan hitsinmoinen tuuli!

Tuo jännittävänmuotoinen rakennus on Kunsthaus Graz - se on paitsi itsessäänkin melkoinen taideteos, löytyy sisältä nykytaide-näyttelyitä ja kahvila.

Taidetalon ulkopuolella oli tuollainen mötikkä. Jonkinaikaa sitä tuijottelin ja pohdin mitä se esittää. Tuli mieleen joku hedelmä, josta on veitsellä poistettu kuoret. Sana vaapukka tuli mieleen. (Niin, kun en tiennyt sen tarkoittavan vadelmaa, vaan luulin olevan jokin mystinen muumi-hedelmä.) Taustalla häämöttää kellotorni, joka on kaupungin symboli.

Vanha kaupunki lisättiin UNESCON Maailmaperintölistalle vuonna 1994. Arkkitehtuuri on saanut vaikutteita eri kulttuureista.

Meidän missio oli löytää kahvila, jossa on mahdollista saada latteensa soijamaitoa. Tehtävä osoittautui aika haasteelliseksi. Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan kyseisestä tuotteesta.

Nyt en kyllä ihan tajunnut?

Samoin tämäkin meni vähän ohi: Sinappia ja poikia?

Vihdoin saatiin oikeanlaiset kahvit järkätyksi!

Itse otin valkosuklaakaakaon, jonka kyllä tilasin jäädytettynä, mutta kuumana se eteeni tuotiin. Lisäksi ajattelin että vaalea tarkottaisi maitosuklaata (En tiedä miksi niin edes ajattelin... no, ehkä kun toisena vaihtoehtona oli tumma), mutta niin vaan ihan valkoisen juoman sain. Oikeastaan se oli tosi herkullinen, mutta niin kovin makea vaan. Jaksoin juoda jättimäisestä mukista ehkä puolet.

Kaupungin halki virtaa Mur-joki, joka vaikutti tosi kiivaalta ja pelottavalta. Joku siellä surffasi pyörteissä.

Raatihuone ja jotain patsaita sen edustalla.

Sacher-kakkuakin olisi saanut, vaikke Wienissä oltukaan:

Oliskohan tämä se painted house, Gemaltes Haus, joka on täynnä frescoja (maalannut Johann Mayer 1742).

Niin sekin aika vierähti ja piti lähteä takaisin hotellille odottelemaan kuljetusta. Näkymä hotellin rappusilta huvitti:

Housut!

Lentokentällä sen huomasi, kuinka erilainen horisontti on verrattuna Berliinin lättänyyteen.

Oli ihan huippu reissu! :) Kiitokset vaan järjestäjille!

Translation: My weekend in Graz! That was my first trip to Austria and though we didn't have so much time I did see something :) Most importantly I had lots of fun. Just awesome! Thank you!

Blue heads are cut from Incubus's cd cover S.C.I.E.N.C.E.

10 kommenttia :

1. Mitä nuo ihanat pursotetut värilliset asiat on noissa kahvilan metallilaareissa? Jäätelöitä?

2. Olettaisin että jäätelöä - muistaakseni se oli jätskibaari. Hyvältä näytti joo kaikki tarjonta, muttei kuitenkaan jääty sitten kun ei löytynyt soijamaitoa :)

3. Hei hei hei :). Määs tiiän mikä on Söhne! Se on schwiitzerdüütschillä ja ilmeisesti myös Itävallan murteella yks versio sanasta kerma ;).

4. Aijaa! Vähä siistii! Makes more sense!... ehkä? :D

5. Itävaltalaiset ovat kuulemma tosi rentoa porukkaa - ei panta päätä paljon kiristä: rakastavat juhlimista!

6. Siltä vaikutti juu! :)

Ainiin se unohtui mainita, että ainakin kyseisessä kaupungissa musta vaatetus oli aika pop - kovin tummiin pukeutuvaa kansaa.

7. mulle tulee tosta vaapukasta mieleen mansikkakermajäätelöpuikko :a

8. Aika jännä kun just näinkin unta että oltiin jossain kylpylässä, joka oli myös disco ja syötiin jäätelöö ja ne oli myös joidenki sukulaisten häät! :D

9. Minusta tuo kumma patsas näyttää vähän kuoritulta bataatilta! Tosin on pikkaisen punaisempi :)

Mikäs se tämmöinen reissu oikein oli? Mukavalta näyttää ainakin :)

10. Niin muuten näyttääkin! Hattaran väri vaan hämää.

Keikkareissu, oli ihan huippua!

Tee mun päivä ja jätä kommentti!